Eticky a morálni kodex ADAMa

O nás / Eticky a morálni kodex ADAMa
Etický a morální kodex ADAMa

Etický a morální kodex ADAMa

Tento kodex představuje závazný rámec chování a hodnot, který je povinný pro všechny členy, zaměstnance, asistenty a dobrovolníky organizace ADAM – autistické děti a my, z. s.

Účelem etického a morálního kodexu je stanovit HODNOTY a ZÁSADY chování asistentů a dobrovolníků organizace a informovat rodiče i veřejnost o přístupu, který lze od našich služeb očekávat. Cílem je ctít a vytvářet základ pro budování a udržení důvěry a psychického bezpečí komunity rodin s dětmi s autismem, asistentů a dobrovolníků.

Motto: Pomáhat neznamená rozumět, rozumět znamená pomáhat

I. Základní principy:

  • Respekt a důstojnost: Každé dítě i rodina si zaslouží bezpodmínečný respekt k jejich individualitě, jedinečnosti, potřebám a právům. Zahrnuje to respektování jejich názorů, preferencí a způsobů komunikace. Každý rodič je vždy rovnocenným partnerem. Nehodnotíme rodiče ani děti, zejména pak že dítě špatně vychovávají nebo žeby měli přistupovat k dítěti jinak, nebagatelizujeme jejich snahu.
  • Odbornost a kompetence: Asistenti a dobrovolníci by měli usilovat o neustálé zvyšování svých znalostí a dovedností v oblasti autismu a souvisejících metod práce. Měli by si být vědomi svých limitů a v případě potřeby vyhledat odbornou pomoc nebo supervizi, kterou našim dobrovolníkům nabízíme.
  • Bezpečnost a blaho: Prvořadým zájmem je zajištění psychického bezpečí a blaha dětí včetně zajištění ochrany jejich sexuality. To zahrnuje fyzickou i psychickou pohodu, ochranu před zneužíváním a zanedbáváním. Dodržování stanovených bezpečnostních pravidel a doporučení organizace ADAM. Bezpečnost svěřených dětí je naší prvořadou prioritou a aktivně předcházíme potenciálním nebezpečím. Tělesné tresty jsou zcela nepřípustné a představují hrubé porušení etického kodexu. Takové jednání vede k vyloučení asistenta či dobrovolníka z organizace.
  • Důvěrnost a ochrana osobních údajů: Veškeré informace o dětech a rodinách jsou důvěrné a nesmí být sdíleny s neoprávněnými osobami. Je nutné dodržovat platné zákony o ochraně osobních údajů. Během emočního vypětí dítěte chráníme jeho soukromí a nepořizujeme fotografie ani videozáznamy. Pouze s výslovným souhlasem zákonného zástupce je povoleno zveřejňovat fotografie dětí z akcí ADAM na soukromých profilech sociálních sítí.
  • Profesionální hranice: Je důležité udržovat jasné a profesionální hranice ve vztazích s dětmi a jejich rodinami. Vyvarujte se vytváření osobních závislostí nebo nevhodných vztahů.
  • Spolupráce a týmová práce: Efektivní práce vyžaduje dobrou komunikaci a spolupráci mezi asistenty, dobrovolníky, rodinami a dalšími odborníky. Vzájemně si pomáháme, sdílíme zkušenosti a podporujeme se při péči o dítě. Náš přístup je kolegiální. Respektuje pravidla slušného chování a vzájemné úcty.

II. Konkrétní chování a postupy:

  • Individuální přístup: Každé dítě na autistickém spektru je jedinečné a vyžaduje individuální přístup zohledňující jeho individuální potřeby, silné stránky a výzvy. Při péči o dítě s autismem tvoří rodiče nedílnou součást našeho týmu a jsou pro nás důležitými partnery. Respektujeme jejich znalosti a informace o svém dítěti a aktivně je zohledňujeme v našem přístupu.
  • Podpora komunikace: Asistenti a dobrovolníci aktivně podporují a respektují veškeré komunikační styly dětí, verbální i neverbální. S cílem porozumět jejich projevům a potřebám proaktivně hledají řešení a možnosti, místo aby se zaměřovali na překážky. V případě potřeby se mohou obrátit na zkušenější kolegy pro radu a konzultaci.
  • Posilování samostatnosti: Cílem péče a podpory je postupné, plánované rozvoj samostatnosti a nezávislosti dětí v rámci jejich vývojových možností ve spolupráci s rodiči a samotným dítětem.
  • Pozitivní přístup: Důležitý je pozitivní a podpůrný přístup zaměřený na silné stránky dětí a jejich pokroky. Vždy najdeme sebemenší drobnost za co můžeme dítě před rodičem pochválit. Dítě před rodičem nekáráme za něco co se mu nepovedlo.
  • Řešení konfliktů: V případě konfliktů nebo náročných situací budou asistenti a dobrovolníci postupovat klidně, s respektem a v souladu s dohodnutými postupy. Doporučení: Žádáme Vás, abyste si žádné konflikty nenechávali pro sebe a nepokoušeli se je řešit sami. Vždy nás o nich informujte, abychom předešli zbytečným nedorozuměním a domněnkám. Buďte odvážní, i když je situace nepříjemná, vždy o ní můžeme společně diskutovat a společně hledat řešení. Je v pořádku si říci o pomoc a podporu.
  • Transparentnost a otevřenost: V komunikaci s rodinami je důležitá otevřenost a transparentnost ohledně průběhu a cílů podpory.
  • Sebereflexe: Organizace ADAM očekává od asistentů a dobrovolníku, jakož i externích spolupracovníků reflexi své vlastní práce, učit se svých zkušeností a být otevřen zpětné vazbě. Pokora je důležitá hodnota v péči a podpoře rodin dětí s autismem.

III. Etické dilemata a řešení:

  • Pokud potřebuje některý z našich asistentů, dobrovolníků radu, podporu nebo pomoc, může se kdykoli obrátit na vedení spolku, nebo na Přemysla Mikoláše a ti mu vždy rádi pomohou.
  • V případě, že se situace s dítětem jeví jako neobvyklá, nebo pokud pozoruji chování, které považuji za nevhodné či eticky sporné, neprodleně tuto záležitost konzultuji s psychologem Přemyslem Mikolášem.
  • Připomínky, výtky vůči druhým asistentům, dobrovolníkům nebo vedení spolku vyjadřujeme na vhodném místě, vhodným způsobem a nejprve přímo k těm, kterých se týkají. Nikdy neřešíme spory veřejně, už vůbec ne na sociálních sítích.

Kontaktní osoby na koho se obrátit v případě nejasností nebo etických problémů:

  • Přemysl Mikoláš ve věcech porozumění chování dětí, porozumění rodičům, psychické podpoře. Přemysl Mikoláš konzultuje v případě nutnosti postupy s Marií Gerdovou zejména v oblasti psychického bezpečí dětí.
  • Marie Gerdová ve věcech organizačních, zajištění pomůcek.

IV. Etický kodex vůči organizaci ADAM – autistické děti a my, z.s.

vztahuje na všechny zaměstnance, asistenty, dobrovolníky i externí spolupracovníky organizace ADAM – autistické děti a my, z. s. Každý, kdo je součástí činnosti organizace, jedná v souladu s jejím posláním a hodnotami. Je loajální vůči organizaci. Dbá na udržení a zvýšení prestiže organizace. I v mimopracovní době vystupujeme tak, aby nesnižoval důvěru v očích veřejnosti. Zachováváme mlčenlivost o věcech, které by mohly poškodit oprávněné zájmy organizace. V rámci svých možností se snažíme zabraňovat jakémukoliv jednání, které poškozuje jméno naší organizace.

Ve svém vystupování dbáme na zájmy organizace a informace, které podáváme, musí být v souladu s našimi kompetencemi.

nevyžadujeme ani nepřijímáme soukromé dary, úsluhy a laskavosti, ani žádná jiná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit nebo zdánlivě ovlivnit naše rozhodování či způsob poskytování služby a narušit profesionální přístup.

Etický kodex je součástí vnitřních předpisů a je závazný pro všechny zaměstnance, asistenty a dobrovolníky organizace. Nedodržení pravidel vyjádřených v tomto kodexu je porušením kázně a může být považováno za porušení kázně zvlášť hrubým způsobem se všemi vyplývajícími důsledky tedy i vyloučením nebo ukončením spolupráce.

Tento Etický a morální kodex je platný a účinný od 30.5.2025

Marie Gerdová
Předsedkyně spolku

Mgr. Přemysl Mikoláš
psycholog